Ik ben vrijwilliger bij PUM (www.pum.nl). Als IT-expert met onderwijsachtergrond help ik scholen en bedrijven in ontwikkelingslanden (als je dat nog zo mag noemen) die het verschil willen maken.
Op wie richt ik mij?
Volgens het PUM-beleid werk ik met kleine organisaties (20–80 medewerkers) die al enkele jaren bestaan. Mijn doel is groei én het versterken van het lokale ecosysteem door samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen.
Hoe ik help
Verbeteren van leermethoden, opbouw curriculum en verdere digitalisering
Optimaliseren van bedrijfsstrategie: Analyseren van processen en opstellen van een roadmap voor duurzame groei, inclusief IT-budgettering en change management
Implementeren van nieuwe IT-systemen: Van selectie en configuratie van ERP- en CRM-oplossingen tot netwerk- en cybersecurity-strategieën die passen bij lokale mogelijkheden.
Een school in Uganda helpen om de IT-opleidingen (die versplicht worden gesteld door de regering) te kunnen geven. De docenten hebben nog geen IT kennis
Vervolgproject voor Arban (van Juni 2025), maar nu om de strategie van de organisatie samen vast te stellen en een meerjarenplan op te stellen. Ook nu weer in Purbadhala, maar ook in Dhaka waar overheid en NGO (stakeholders) zitten.
Project om ECS (inkoop/verkoop van koeling en verwarmingsapparatuur) te helpen bij het opzetten van de organisatie en implementatie van een ERP systeem. In de 2 winkels gaat de administratie nog houtje touwtje. Maar ze willen naar een groot aantal winkels groeien. En daarvoor kwam het verzoek te helpen om een nieuw computersysteem (ERP) in te voeren. Maar kern is dat je niet een nieuw systeem kan invoeren als je nog niet goed weet hoe je je organisatie moet inrichten. Dus het gaat om processen, goede metingen en rapportages (kpi"s) en gemotiveerde medewerkers. Waarbij het nieuwe systeem moet helpen.
Het betreft een bedrijf dat verwarmings- en koeling apparatuur inkoopt en verkoopt: ECS of the heatcool creative company algiers
Ik heb ook voor deze reis weer een polarsteps
Het doel van deze reis is om een team van docenten op een middelbare school (Arban) die IT opleiding verzorgt, te helpen hun lessen te verbeteren. Denk aan: lesmethode en het gebruik van IT middelen. Maar ook bekijken hoe de opleiding aansluit op de behoefte van bedrijven waar de studenten komen te werken.
Ten noorden van de hoofdstad, 180 kilometer (5 uur rijden).
Uiteindelijk uitgebouwd tot aanpassing opzet curriculum met digitalisering. En veel aandacht voor het sociale aspect:
Om een baan te krijgen kijken werkgevers niet alleen naar je cv, maar vooral naar sociale vaardigheden. En daar zit het probleem voor deze school. Het merendeel van de scholieren komt uit achterstandssituaties – denk aan kinderen uit afgelegen dorpen waarvan de ouders boer of landarbeider zijn. Ze krijgen wel laptops en leren technische vaardigheden, maar missen iets essentiëels. Kinderen uit gezinnen waar ouders op kantoor werken hebben een enorme voorsprong: thuis wordt gediscussieerd, uitgelegd, en bij sollicitaties krijgen ze hulp. Scholieren van wie de vader op het land werkt kennen die communicatie niet. De enige hulp is vaak dat er voor hen wordt gebeden. Vooral de meisjes zijn bescheiden en niet gewend om voor zichzelf op te komen of te discussiëren.
Daarom gaan de aanbevelingen over het ontwikkelen van sociale vaardigheden in de klas. Door gezamenlijke oefeningen en sollicitatietraining kunnen we ervoor zorgen dat ook goede scholieren met technische kennis een eerlijke kans krijgen op een baan.
Link naar verslag in PolarSteps: Polarsteps juni 2025 Arban Bangladesh